Praktyczne MBA. Kompleksowe Szkolenie Kadry Menedżerskiej

Więcej informacji

Praktyczne MBA. Kompleksowe Szkolenie Kadry Menedżerskiej

  • Praktyki Szkolenie składa się z czterech dwudniowych sesji poświęconych praktycznemu zarządzaniu. Osią konstrukcji tego szkolenia jest zestaw działań (obejmujący planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie, tj. kierowanie ludźmi, i kontrolowanie), skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.

    Kompetencje menedżerskie nie zawsze pojawiają się w uporządkowanym szyku. Nie jest tak, że menedżerowie planują w poniedziałek, podejmują decyzję we wtorek, organizują w środę, motywują ludzi w czwartek, a kontrolują w piątek. Jest wielce prawdopodobne, że w dowolnym momencie menedżer będzie wykonywał jednocześnie kilka różnych typów działań. Na dobrą sprawę w konkretnych sytuacjach pracę kierowniczą dzieli tyleż różnic, ile łączy podobieństw. Podobieństwa przeważające w większości sytuacji to fazy procesu zarządzania. Natomiast zasadnicze różnice obejmują rozłożenie akcentów, kolejność i konsekwencje poszczególnych faz. W najprostszej formie planowanie oznacza wytyczanie celów organizacji i określanie sposobu ich najlepszej realizacji. Podejmowanie decyzji, będące częścią procesu planowania, obejmuje wybór trybu działania spośród zestawu dostępnych możliwości. Planowanie i podejmowanie decyzji pomagają utrzymać sprawność zarządzania, dostarczając wskazówek do przyszłych działań.

    O obecnych czasach coraz częściej mówi się, że są to czasy podwyższonego lub bardzo podwyższonego ryzyka (strategicznego, operacyjnego itp.)
    Najczęściej jednak wypowiadający to twierdzenie mają na myśli czynniki ryzyka zewnętrznego, w tym, oczywiście, jakże pojemne pojęcie ,,kryzysu''.
    Nie o kryzysy jednak tu chodzi i nie o zarządzanie sztabu kryzysowego.
    Chodzi o czynniki ryzyka występujące zawsze - stanowiące codzienność.
    Umiejętność zaobserwowania, przewidzenia, wyodrębnienia, zdefiniowania i wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce pozwala na zarządzanie ryzykiem, prawie tak samo jak innymi ,,narzędziami'' biznesu dla uzyskania pożądanych rezultatów, a co za tym idzie - zakładanego zysku w działaniach firmy.
  • Profil słuchacza / wymogi Menedżerów średniego i wyższego szczebla zarządzania, przedsiębiorców i osób chcących ukierunkować wiedzę i poznać najnowsze trendy w zarządzaniu
  • Szczegółowe informacje PRAKTYCZNE MBA.
    Kompleksowe szkolenie kadry menedżerskiej

    II EDYCJA
    Cztery kluczowe kompetencje w procesie zarządzania:

    Sesja I - PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
    Warszawa, 17 - 18.03.2011r.

    Sesja II - ORGANIZOWANIE
    Warszawa, 14 - 15.04.2011r.

    Sesja III -  PRZEWODZENIE I MOTYWOWANIE
    Warszawa, 19 - 20.05.2011r.
    Sesja IV - KONTROLOWANIE
    Warszawa, 16 - 17.06.2011r.

    Sesja I - PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
    Warszawa, 17 - 18.03.2011r.


    Pierwszym krokiem i kompetencją menadżerska jest planowanie i podejmowanie decyzji czyli określanie celów twardych i miękkich organizacji oraz decydowanie o najlepszym sposobie ich osiągnięcia. Według Petera Druckera w planowaniu menadżerowie przeceniają perspektywę roku jaka stoi przed nimi a nie doceniają możliwości jakie daje okres pięciu lat. P. Drucker konkluduje, że najlepszy plan bez podjęcia decyzji o działaniu nadal jest tylko dobrą teorią. A więc podejmowanie decyzji jest podstawą i katalizatorem napędzającym proces planowania. W tej sesji koncentrujemy się na procesie planowania. Omawiając ustalanie celów i planowanie, musimy jednak pamiętać, że podejmowanie decyzji jest podstawą każdego aspektu ustalania celów i formułowania planów.

    Rozwój umiejętności:
    • planować poprzez wytyczanie celów organizacji i określanie, jak można najlepiej je osiągnąć
    • podejmować decyzję poprzez wybór trybu działania spośród zestawu dostępnych możliwości
    MODUŁ 1
    Podstawowe elementy planowania i podejmowania decyzji:

    • Decyzje i plany
    • Cele (funkcje, rodzaje, odpowiedzialność, zarządzanie wielorakimi celami)
    • Ćwiczenia - case study
    MODUŁ 2
    Podstawowe elementy planowania i podejmowania decyzji:

    • Planowanie w firmie (rodzaje planów, ramy czasowe, odpowiedzialność, planowanie awaryjne)
    • Planowanie taktyczne i operacyjne
    • Zarządzanie ustalaniem celów i procesami planowania
    • Ćwiczenia - case study
    MODUŁ 3
    Zarządzanie strategiczne i strategiczne planowanie:

    • Strategia i zarządzanie strategiczne
    • Analiza SWOT - formułowanie strategii
    • Formułowanie i wdrażanie strategii na poziomie autonomicznej jednostki gospodarczej
      (typologia: wg Portera, wg Milesa/Snowa; wg cyklu życia produktu)
    • Ćwiczenia - case study
    MODUŁ 4
    Zarządzanie strategiczne i strategiczne planowanie:

    • Formułowanie i wdrażanie strategii na szczeblu całego przedsiębiorstwa
    • Typy strategii: strategia jednego produktu, dywersyfikacja zależna i niezależna)
    • Ćwiczenia - case study
    MODUŁ 5
    Zarządzanie podejmowaniem decyzji i rozwiązywaniem problemów:

    • Istota decyzji i proces jej podejmowania
    • Proces podejmowania decyzji
    • Rodzaje decyzji
    • Warunki podejmowania decyzji
    • Racjonalne i behawioralne podejście do podejmowania decyzji
    • Grupowe i zespołowe podejmowanie decyzji
    • Ćwiczenia - case study
    MODUŁ 6
    Narzędzia służące do planowania i podejmowania decyzji:

    • Prognozowanie (przedmiot, typy, metody)
    • Inne techniki planistyczne (m.in. programowanie liniowe, PERT)
    • Narzędzia podejmowania decyzji (m.in. macierze wypłat, drzewa decyzyjne)
    • Mocne i słabe strony narzędzi planistycznych
    • Ćwiczenia - case study
    Sesja II - ORGANIZOWANIE
    Warszawa, 14 - 15.04.2011r.


    Druga kompetencja menadżerska to - organizowanie czyli określenie najlepszego sposobu grupowania typów działań i zasobów. Prawo przypadku mówi nam, że jeśli nie przygotujemy się do działania, to planujemy własną porażkę. Dobra organizacja to co najmniej połowa sukcesu. W tej sesji zajmiemy się organizacją lub reorganizacją biznesu.

    Rozwój umiejętności:
    • organizować lub reorganizować i logicznie grupować działania i zasoby
    • zarządzać zmianą
    MODUŁ 1
    Podstawowe elementy organizowania firmy:

    • Organizowanie i struktura firmy
    • Budowa firmy - 6 elementów konstrukcyjnych:
      - Projektowanie stanowisk pracy - zakres obowiązków
      - Grupowanie stanowisk pracy - tworzenie działów
      - Ustalenie hierarchicznej zależności między stanowiskami
      - Podział uprawnień decyzyjnych
      - Działania koordynujące
      - Rozróżnienia między stanowiskami
    • Ćwiczenia - case study
    MODUŁ 2
    Projektowanie struktury i schematu organizacji:

    • Schemat organizacyjny
    • 2 modele schematu organizacyjnego
    • 4 czynniki sytuacyjne a projektowanie schematu organizacyjnego
    • Strategia firmy a schemat organizacyjny
    • 4 podstawowe formy struktury organizacyjnej i struktury hybrydowe
    • Nowe formy w tworzeniu struktury organizacji
    • Ćwiczenia - case study
    MODUŁ 3
    Zarządzanie zmianami organizacyjnymi i innowacjami:

    • Czym jest i czego może dotyczyć zmiana?
    • Powód dokonywania zmian w firmach
    • Powód problemów: nie przewidzenie zmian lub nieodpowiednia reakcja
    • Jakie siły doprowadzają do zmian? (zewnętrzne/wewnętrzne)
    • Zrozumienie otoczenia zewnętrznego firmy, ocena pilności zmiany i presji środowiska branżowego;
      Analiza turbulencji i zjawisk przełomowych w branży i otoczeniu biznesowym
    • Zmiana planowana czy zmiana adaptacyjna? (pro-aktywność czy reaktywność)
    • Czy firma ma strategiczną zdolność do zmiany?
    • Ćwiczenia - case study
    MODUŁ 4
    Zarządzanie zmianami organizacyjnymi i innowacjami:

    • Zrozumienie zmian - sposób podejścia do zmian
    • Modele zachowań w procesie zmian (model Lewina, model wszechstronny Griffina, model Prof. Kottera z Harvard Business School)
    • Główne obszary zmian w organizacji - co może podlegać zmianie?
      - struktura i schemat firmy, technika i operacje, ludzie (m.in. ,,rozwój organizacji''), reengineering, teoria E, Teoria O.
    • Innowacje, proces innowacyjne, formy, zaniechanie, wspieranie innowacji w firmie
    • Ćwiczenia - case study
    MODUŁ 5
    Zarządzanie zasobami ludzkimi:

    • Zarządzanie zasobami ludzkimi w kontekście otoczenia firmy
    • Planowanie zasobów ludzkich, rekrutacja, dobór pracowników
    • Rozwój kompetencji - szkolenia
    • Metody utrzymywania pracowników w firmie
    • Kierowanie stosunkami pracy
    • Ćwiczenia - case study
    Sesja III - PRZEWODZENIE I MOTYWOWANIE
    Warszawa, 19 - 20.05.2011r.


    Trzecia kompetencja menadżerska to przewodzenie czyli motywowanie ludzi organizacji do pracy w jej interesie. Peter Drucker powiedział, zarządzać możemy przedmiotami a ludźmi musimy przewodzić. Napoleon Bonaparte odkrył, że ludzie dla przywódcy i nagrody zrobią dużo, a nawet bardzo dużo. Kompetencja ta jest bardzo konkretna; polega na bezpośredniej pracy z ludźmi. W tej sesji wykorzystamy siłę psychologii biznesu.

    Rozwój umiejętności:
    • skłonić członków organizacji do wzajemnej współpracy w interesie organizacji
    • przywództwa sytuacyjnego
    • pragmatycznego motywowani
    MODUŁ 1
    Zachowania pracowników w firmach:

    • Pracownik a firma - wzajemne relacje, oczekiwania, prawa, obowiązki.
    • Cechy osobowości
    • Jak postawy ludzi przekładają się na zachowanie i postawy
    • Rola spostrzegania w zachowaniach osób
    • Stres a zachowanie pracownika 
    • Kreatywność w firmie
    • Rodzaje zachowań pracowników w firmie
    • Ćwiczenia - case study
    MODUŁ 2
    Motywowanie pracowników:

    • Motywacja a motywowanie
    • Znaczenie motywacji pracownika w miejscu pracy
    • Podejście tradycyjne, od strony stosunków międzyludzkich, od strony zasobów ludzkich
    • Podejście do motywowania od strony treści - (teorie: Eltona Mayo, Maslowa, ERG, Herzberga)
    • Podejście do motywowania od strony procesu - (teorie: oczekiwań, sprawiedliwości, wyznaczania celów)
    • Teoria wzmocnienia
    • 3 strategie motywowania - upełnomocnienie,  uczestnictwo, nowe formy organizacji pracy
    • Wykorzystanie systemów nagradzania do motywowania ludzi
    • Ćwiczenia - case study
    MODUŁ 3
    Przywództwo i procesy wpływania na
    pracowników:
    • Klucz do zrozumienia przywództwa
    • Czy każdy może być przywódcą? 
    • 5 rodzajów zachowań przywódczych
    • 5 sytuacyjnych teorii przywództwa
    • Ćwiczenia - case study
    MODUŁ 4
    Przywództwo i procesy wpływania na pracowników:

    • 3 pokrewne teorie przywództwa
    • Zachowania ,,polityczne'' w organizacjach
    • Ćwiczenia - case study
    MODUŁ 5
    Zarządzanie relacjami z pracownikami i komunikowanie się:

    • Interpersonalny charakter firmy
    • Komunikowanie się a praca managera
    • Formy komunikowania się w firmach
    • Nieformalna komunikacja w firmach
    • Zarządzanie procesem komunikacji w firmie
    • Ćwiczenia - case study
    MODUŁ 6
    Zarządzanie grupami i zespołami:

    • Grupy i zespoły (typy, dlaczego powstają?, etapy formowania)
    • Cechy grup i zespołów - role, normy, spójność, przywództwo formalne i nieformalne
    • Konflikty interpersonalne i międzygrupowe - istota i przyczyny
    • Zarządzanie konfliktem - pobudzanie, kontrolowanie, rozwiązywanie, eliminowanie
    • Ćwiczenia - case study
    Sesja IV - KONTROLOWANIE
    Warszawa, 16 - 17.06.2011r.


    Czwarta kompetencja menadżerska to kontrolowanie czyli obserwowanie i wprowadzanie korekt do bieżących działań dla ułatwienia sposobu realizacji celów. W wielu organizacjach tylko to jest efektywnie a nie efektownie zrobione, co jest kontrolowane lub zapłacone. W tej sesji opanujemy trudną sztukę jaką jest monitoring w pracy ludzi w dążeniu do osiągnięcia ustalonych wcześniej wyników.

    Rozwój umiejętności:
    • Monitorować/kontrolować szereg różnych procesów i czynności.
    • Obserwować postępy organizacji w realizowaniu jej celów.
    • Udzielać informacji zwrotnej.
    MODUŁ 1
    PROCES KONTROLOWANIA (MONITOROWANIA):
    Podstawowe elementy kontrolowania:

    • Istota kontroli w organizacjach - cel, typy, etapy
    • Kontrola operacji
    • Kontrola finansowa
    • Kontrola strukturalna
    • Kontrola strategiczna
    • Zarządzanie kontrolą w organizacjach - cechy, opory, przezwyciężanie oporu
    • Ćwiczenia - case study
    MODUŁ 2
    ISTOTA MONITOROWANIA:

    • Cele, typy i etapy monitorowania pracy podwładnych
    • Ćwiczenia - case study
    MODUŁ 3
    ZARZĄDZANIE MONITORINGIEM:

    • Cechy skutecznego monitorowania
    • Opór wobec monitorowania
    • Metody przezwyciężania oporu
    • Ćwiczenia - case study
    MODUŁ 4
    PROWADZENIE ROZMÓW OCENIAJĄCYCH:

    • Okresowa rozmowa oceniająca - etapy i zasady prowadzenia
    • Konstruktywna krytyka i udzielanie negatywnej informacji zwrotnej w procesie oceny
    • Błędy w ocenie pracowników
    • Ćwiczenia - case study
    MODUŁ 5
    ZAKOŃCZENIE PROGRAMU:

    • ,,egzamin'' - test sprawdzający wiedzę uczestników z 4 głównych kompetencji menadżerskich
    • podsumowanie całego szkolenia
    • rozdanie dyplomów uczestnictwa
    • zdjęcie absolwenckie.
    Metodologia:
    a) Zajęcia prowadzimy wg cyklu Kolba - nauka przez doświadczenie i praktykę.
    b) Oto stosowane metody:
    • ćwiczenia i testy praktyczne - realizowane indywidualnie i w grupach (rozwiązywanie realnych sytuacji, konkretnych przykładów uczestników szkolenia)
    • scenki i odgrywanie ról (nagrania video i analiza)
    • dyskusje grupowe - wymiana doświadczeń, ocen, rozwiązań
    • burze mózgów
    • studia przypadków (case studies)
    • ćwiczenia integrujące, gry, zabawy interakcyjne
    • mini-wykłady (10-15% czasu szkolenia).


Więcej informacji

Inne informacje związane z rozwój kardy kierowniczej