Specjalizacja
„Administracja europejska – urzędnik europejski”
Celem studiów jest
przygotowanie kadry urzędników sektora publicznego i prywatnego pod kątem wymogów członkostwa Polski w Unii Europejskiej, w szczególności poprzez:
- przekazanie wiedzy i umiejętności praktycznych niezbędnych przy współpracy z instytucjami Unii Europejskiej,
- przekazanie wiedzy i umiejętności praktycznych umożliwiających przygotowanie wniosków kierowanych do instytucji UE w sprawie finansowania realizacji projektów oraz umożliwiających efektywne wykorzystanie przyznanych środków z funduszy strukturalnych;
- przekazanie praktycznych umiejętności z zakresu metodologii pracy urzędnika europejskiego [zasady przygotowywania dokumentów, procedury obiegu dokumentów, zasady sporządzania raportów, itd.];
- przygotowanie do współpracy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego;
- przygotowanie do identyfikowania źródeł finansowania projektów inwestycyjnych (komunalnych i prywatnych) oraz oceny tych projektów;
- przygotowanie podwalin dla zdania egzaminu na urzędnika europejskiego.
Oprócz zajęć dydaktycznych studenci odbywają
4 tygodnie praktyki w jednostkach administracji państwowej i samorządowej, w instytucjach euroregionów, przedsiębiorstwach i organizacjach z wyodrębnionym działem współpracy europejskiej.
Efekty kształcenia: absolwenci tej specjalności będą posiadali niezbędną wiedzę w zakresie administracji, zarządzania, standardów europejskich w dziedzinach gospodarki i polityki gospodarczej, identyfikacji potrzeb i podejmowania decyzji dotyczących międzynarodowego przepływu osób, towarów, usług i kapitału. Uzyskają praktyczne umiejętności na temat funkcjonowania Unii Europejskiej, jej systemu gospodarczego, prawnego i politycznego oraz w zakresie programów pomocowych Unii.