To
3-letnie studia zawodowe, kończące się uzyskaniem
tytułu licencjata. Pedagodzy to ludzie obdarzeni wyjątkowymi umiejętnościami przekazywania wiedzy w sposób zrozumiały, ciekawy, ale i pogłębiony, kiedy wymagają tego skomplikowane zagadnienia.
Praktyki zawodowe stanowią integralną i ważną część studiów przygotowujących do zawodu pedagoga. Pozwalają studentom wykorzystać zdobyta wiedzę i nabyć specyficzne umiejętności pracy z człowiekiem.
Przedmioty specjalnościowe
- Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej
- Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
- Metodyka organizowania czasu wolnego
- Pedagogika resocjalizacyjna
- Diagnostyka pedagogiczna
- Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne
- Profilaktyka uzależnień
- Przemoc i agresja jako problem społeczny
- Subkultury młodzieżowe
- Teoretyczne podstawy integracji społecznej
- Wolontariat i instytucje pozarządowe
- Pedagogika rodziny
Perspektywy zawodowe
Specjalność przygotowuje do pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i środowisku lokalnym: w ośrodkach wychowawczych i szkolno-wychowawczych, szkołach – jako pedagog szkolny, w internatach i bursach, świetlicach szkolnych i socjoterapeutycznych, domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych.
Absolwenci zdobędą następujące kompetencje:
- umiejętność opracowywania strategii wychowawczych i animacyjnych wspierających rozwój jednostki oraz wyrównywanie jej szans oświatowych, kulturowych i socjalnych.
- umiejętność inicjowania, organizowania i sprawowania opieki nad dziećmi, młodzieżą i osobami starszymi w rodzinach oczekujących pomocy oraz w takich instytucjach, jak: pogotowia opiekuńcze, internaty, świetlice środowiskowe, domy samotnej matki, ośrodki dla osób zmarginalizowanych, domy spokojnej starości, domy dziennego pobytu, domy dziecka, rodziny zastępcze, bursy.
- umiejętność konstruowania projektów opieki skierowanej na grupy dzieci i młodzieży pozostające bez rodziców, grupy pomocowej dla wsi, wyciągania ludzi z bezdomności.
- umiejętność samopomocowych działań opiekuńczych, zaradczych polegających na wyciąganiu dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych, słabych, ubogich, upośledzonych z marginalizacji życia.