Studia Podyplomowe-Przyroda

Bezpośredni kontakt z przedstawicielem Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin im. Bł.Edmunda Bojanowskiego

Aby się skontaktować, należy najpierw zaakceptować Politykę prywatności

Szczegóły Studia Podyplomowe-Przyroda - W ciągu tygodnia - Warszawa - Mazowieckie

  • Cele
    Celem studiów jest: * Przygotowanie nauczycieli Przyrody do realizacji celów edukacyjnych, zadań szkoły oraz planowanych osiągnięć uczniów, zapisanych w podstawie programowej kształcenia ogólnego odnośnie przedmiotu Przyrody i ścieżek edukacyjnych. * Kształcenie umiejętności nauczania przyrody jako przedmiotu integrującego biologię, geografię, fizykę i chemię. * Przekazanie wybranych elementów aktualnej wiedzy z zakresu biologii, geografii, fizyki i chemii potrzebnej do realizacji celów edukacyjnych w ramach przedmiotu Przyroda. * Praktyczne zapoznanie nauczycieli z metodyką badań przyrodniczych* Kształcenie umiejętności tworzenia własnych scenariuszy zajęć kameralnych oraz terenowych, ścieżek dydaktycznych oraz innych form aktywnej edukacji. * Kształcenie umiejętności tworzenia różnorakich zadań dydaktycznych oraz oceny osiągnięć uczniów. * Rozwijanie umiejętności krytycznej oceny materiałów dydaktycznych oraz umiejętności z ich korzystania. * Przygotowanie nauczycieli do tworzenia interesujących prezentacji multimedialnych. * Wymiana doświadczeń edukacyjnych.
  • Szczegółowe informacje
    Studia Podyplomowe
    Kierunek-Przyroda

    Przyroda jako przedmiot nauczania w klasach IV-VI szkoły podstawowej stanowi zintegrowaną wiedzę o środowisku i procesach w nim zachodzących, a także o sposobach jego ochrony. Istotnym elementem nauczania przyrody jest wskazywanie bogactwa (różnorodności) przyrody i jej wartości a także wyjaśnianie zmian zachodzących w środowisku oraz ich przyczyn, z wykorzystaniem wiedzy  z  zakresu geografii, biologii, fizyki i chemii.

    Studia podyplomowe przeznaczone są głównie dla absolwentów biologii, geografii, fizyki i chemii, którzy chcieliby uzyskać uprawnienia do nauczania Przyrody w szkole podstawowej lecz również dla absolwentów innych kierunków studiów ale wyraźnie zainteresowanych tą dyscypliną wiedzy.


    Wykaz przedmiotów:

    * Biologia.
    * Geografia i Geologia.
    * Chemia.
    * Fizyka.
    * Astronomia
    * Przyroda.
    * Edukacja ekologiczna i regionalna (w tym: ścieżki edukacyjne).
    * Dydaktyka Przyrody
    * Media w edukacji przyrodniczej
    * Wykład monograficzny.
    * Prezentacja i emisja głosu.
    * Zajęcia terenowe.


    PROGRAM  ZAJĘĆ

    Uwaga:

    Poniższy program został napisany po uprzednich konsultacjach ze studentami studiów podyplomowych Przyroda (rocznik bieżący i 2 roczniki poprzednie). W rezultacie kilku spotkań wprowadzono do programu niezbędne zmiany, które są odpowiedzią na potrzeby zgłoszone przez uczestników studiów. W nadchodzącym roku akademickim, możliwe będą kolejne modyfikacje i korekty programu. Chcemy aby nasz program był stale aktualizowany.

    1. BIOLOGIA   38 godz. (wykłady i ćwiczenia)
    * Elementy ekologii (struktura i organizacja środowiska przyrodniczego, charakterystyka ożywionych i nie ożywionych elementów środowiska, związki pomiędzy różnymi elementami środowiska, łańcuch pokarmowy i jego znaczenie w integracji ekosystemu),  12 godz.
    * Anatomia i fizjologia komórki oraz organizmów wielokomórkowych, przystosowania do środowiska życia,  6 godz.
    * Różnorodność biologiczna i systemy porządkujące świat roślin, zwierząt i grzybów, 4 godz.
    * Ewolucja organizmów i układów ekologicznych,  5 godz.
    * Biogeografia,  2 godz.
    * Podstawy dziedziczenia,  4 godz.
    * Człowiek,  3 godz.
    2. GEOGRAFIA  I GEOLOGIA  38 godz. + 8 godz. (wykłady i ćwiczenia)
    * Środowisko geograficzne;  ukształtowanie powierzchni Ziemi,  2 godz.
    * Procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi,  8 godz..
    * Krajobrazy świata i Polski,   4 godz.
    * Surowce mineralne i ich zasoby; główne gałęzie gospodarki,  2 godz.
    * Rozwój gospodarczy państw; problematyka demograficzna,   2 godz.
    * Ochrona przyrody, 2 godz.
    * Kartografia,  10 godz.
    * Meteorologia i klimatologia, 8 godz.
    * Geologia,  8 godz.
    3. CHEMIA 14 godz. (wykłady i ćwiczenia)
    * Właściwości różnych substancji i ich zastosowanie (metale i niemetale, mieszaniny, woda i roztwory, krystalizacja, właściwości materii o różnych stanach skupienia, przemiany chemiczne znane z życia codziennego), 10 godz.
    * Kinetyczno – molekularny model budowy materii,  5 godz.
    4. FIZYKA  14 godz. (wykłady i ćwiczenia)
    * Podstawowe zjawiska fizyczne (mechaniczne, elektryczne i magnetyczne, optyczne i akustyczne), 10 godz.
    * Zjawiska fizyczne zmieniające nasze środowisko życia, 5 godz.
    5. ASTRONOMIA  8 godz. (wykłady)
    * Ziemia w Układzie Słonecznym,  4 godz.
    * Obserwacje astronomiczne,  4 godz.  
    6. PRZYRODA  26 godz. (wykłady i warsztaty)
    * Integracja międzyprzedmiotowa w nauczaniu przyrody, np:Woda, Powietrze, Gleba, Ekosystemy,  Edukacja wokół drzewa, Krajobrazy, Człowiek w środowisku, Miejsca naszego życia, 18 godz.
    * Metodyka badań przyrodniczych, 8 godz.
    7. EDUKACJA EKOLOGICZNA I REGIONALNA   8 godz. (wykłady i warsztaty)
    * Przyczyny i skutki rozmaitych działań człowieka w środowisku, przykłady pozytywne i negatywne,   2 godz.
    * Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Polski oraz własnego regionu,  3 godz.
    * Cele edukacji ekologicznej i edukacji regionalnej świadomość ekologiczna i działania na rzecz środowiska, rozwój zrównoważony, 5 godz.
    8. DYDAKTYKA  PRZYRODY 40 godz. (wykłady i warsztaty)
    * Etyka zawodowa nauczyciela Przyrody, 2 godz.
    * Warsztat pracy nauczyciela Przyrody 2, godz.
    * Cele i skuteczność edukacji przyrodniczej,  4 godz.
    * Analiza podstawy programowej, 2 godz.
    * Style kształcenia przyrodniczego, 2 godz.
    * Pytania w edukacji przyrodniczej, 2 godz.
    * Źródła informacji przyrodniczej; Środki dydaktyczne, 2 godz.
    * Kryteria wyboru programów i podręczników, 2 godz.
    * Metody aktywizujące ucznia,  8 godz.
    * Planowanie, realizacja zajęć terenowych  oraz prezentacja wyników; postery 4 godz.
    * Ścieżki dydaktyczne w najbliższej okolicy, 2 godz.
    * Cechy dobrego scenariusza zajęć. Modyfikacja scenariuszy, tworzenie scenariuszy autorskich, 4 godz.
    * Układanie zadań i testów,  2 godz.
    * Projekty edukacyjne, 2 godz.
    * Ocenianie osiągnięć ucznia,  2 godz.
    9. MEDIA W EDUKACJI PRZYRODNICZEJ  12 godz (wykłady i ćwiczenia)
    * Fotografia jako środek dydaktyczny 2 godz..
    * Internet jako źródło informacji  5 godz.
    * Tworzenie prezentacji multimedialnych  5 godz.
    10. WYKŁAD MONOGRAFICZNY
    * Kierunki współczesnej nauki oraz  ich wyniki i osiągnięcia w odniesieniu do edukacji przyrodniczej.
    11. PREZENTACJA  I  EMISJA  GŁOSU  10 godz. (warsztaty)
    12. ZAJĘCIA TERENOWE  20 godz
    * zajęcia z kartografii,  3 godz.
    * proste badania i obserwacje przyrodnicze, 12 godz.
    * tworzenie własnej ścieżki dydaktycznej, 5 godz.

    PRACE  WŁASNE   115 godz.

    Przygotowanie:

    * zielnika
    * schematów myśli
    * zadań uczniowskich
    * scenariuszy zajęć,
    * autorskich ścieżek dydaktycznych w okolicy szkoły
    * posterów (plakatów) po zajęciach kameralnych, terenowych,
    * kolaży,
    * prezentacji komputerowych, multimedialnych.

    220 godzin wykładów, warsztatów i ćwiczeń +  20  godzin zajęć w terenie  + 110 godzin pracy własnej = 350 godzin

Inne informacje związane z ekologia

Używamy ciasteczek własnych oraz ciasteczek stron trzecich w celu doskonalenia naszych usług.
Kontynuując przeglądanie strony, automatycznie wyrażasz zgodę na wykorzystanie ciasteczek.
Zobacz więcej  |