Studia Podyplomowe-Akademia Handlu Zagranicznego - Zaoczne

Bezpośredni kontakt z przedstawicielem OLYMPUS Szkoła Wyższa im. Romualda Kudlińskiego

Aby się skontaktować, należy najpierw zaakceptować Politykę prywatności

Szczegóły Studia Podyplomowe-Akademia Handlu Zagranicznego - Zaoczne - Warszawa - Mazowieckie

  • Cele
    Program studiów umożliwia zdobycie wiedzy praktycznej i teoretycznej, umożliwiającej szybkie przystosowanie się do skutecznego funkcjonowania firmy w handlu międzynarodowym. Nabyta wiedza i umiejętności pozwolą na zapewnienie sprawnego i efektywnego działania podmiotom gospodarczym w obrocie międzynarodowym. Profesjonalne kadry natomiast determinują przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa.
  • Profil słuchacza / wymogi
    Adresatami Studiów Podyplomowych są: * właściciele małych lub średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność na rynku międzynarodowym oraz kadra zarządzająca tych przedsiębiorstw * kadra zarządzająca dużych przedsiębiorstw prowadzących międzynarodową działalność gospodarczą * pracownicy przedsiębiorstw prowadzących działalność na rynku międzynarodowym, m.in. departamentów eksportu, importu, logistyki, marketingu
  • Szczegółowe informacje
    Studia Podyplomowe
    Akademia Handlu Zagranicznego


    Ramowy program Studiów Podyplomowych

    I. Międzynarodowe stosunki gospodarcze
    1. Teorie handlu międzynarodowego a współczesny międzynarodowy podział pracy
    - klasyczne teorie handlu międzynarodowego
    - neoklasyczne teorie handlu międzynarodowego
    - teorie neotechnologiczne
    2. Równowaga zewnętrzna w gospodarce otwartej i sposoby jej utrzymywania
    - bilans płatniczy jako narzędzie analizy ekonomicznej
    - równowaga bilansu płatniczego
    3. Kurs walutowy i polityka kursowa
    - kurs walutowy i rynek walutowy
    - ustalanie poziomu kursu walutowego
    4. Zagraniczna i międzynarodowa polityka handlowa
    - taryfowe i pozataryfowe  narzędzia polityki handlowej
    - wolny handel a protekcjonizm
    5.  Procesy integracji gospodarczej we współczesnym świecie
    - czynniki sprzyjające procesowi integracji
    - kierunki rozwoju integracji w Unii Europejskiej
    6.  Teoria i polityka międzynarodowego ruchu czynników produkcji
    - przyczyny międzynarodowego przepływu czynników produkcji
    - międzynarodowe przepływy kapitału
    - inwestycje bezpośrednie i portfelowe
    - międzynarodowe przepływy siły roboczej
    7. Globalizacja i zasady Nowej Gospodarki
    - Nowa Gospodarka jako gospodarka oparta na wiedzy
    - różne wymiary globalizacji
     
    II. Prawne uwarunkowania handlu zagranicznego
    1. Charakterystyka międzynarodowego prawa prywatnego
    - wąskie i szerokie ujęcie międzynarodowego prawa prywatnego
    - podstawy prawa kolizyjnego
    - unifikacja prawa prywatnego na podstawie umów międzynarodowych
    - podstawy prawa spółek w ujęciu porównawczym
    2.  Umowa i jej charakterystyka
    - sposoby  zawierania umów
    - warunki ważności umów
    3. Typologia umów
    - typy umów w handlu międzynarodowym
    - stopień standaryzacji i unifikacji umów w handlu międzynarodowym
    4. Sposoby zabezpieczenia wykonania umowy w handlu międzynarodowym
     
    III. Marketing w handlu zagranicznym
    1.  Koncepcja marketingu w eksporcie z uwzględnieniem różnic między  marketingiem produktów  konsumpcyjnych i dóbr przemysłowych
    - orientacja marketingowa a inne orientacje przedsiębiorstw
    - koncepcja marketing-mix
    - marketing produktów konsumpcyjnych
    - marketing dóbr przemysłowych
    2.  Specyfika marketingu Business-to-Business / B2B/
    - istota marketingu kierowanego do nabywców instytucjonalnych
    - charakterystyka poszczególnych grup działań marketingowych
    3.  Analiza koniunktury i badanie rynków zagranicznych
    - charakterystyka przedmiotu badań koniunktury i mechanizm cyklu koniunkturalnego
    - międzynarodowe aspekty cyklu koniunkturalnego
    - metody stosowane w badaniach rynków zagranicznych
    4.  Metody badań marketingowych i źródła informacji rynkowej dla eksporterów /źródła tradycyjne i bazy danych w Internecie/
    - badania pierwotne i badania wtórne
    - tradycyjne i nowoczesne źródła informacji /w tym bazy danych w Internecie/
    - tworzenie systemu informacji marketingowych
    5.  Strategie marketingowe w eksporcie
    - metody oceny pozycji rynkowej przedsiębiorstwa
    - strategie ze względu na stopień globalizacji
    - strategie wejścia na rynki zagraniczne
    - strategie funkcjonalne
    6.  Kształtowanie produktu i asortymentu, ceny, dystrybucji  i promocji
    7.  Zasady organizacji imprez targowych
    - wybór imprez targowych i źródła informacji na ten temat
    - przygotowanie, realizacja i analiza wystąpień targowych
    8.  Organizacja marketingu w przedsiębiorstwie
    - kryteria tworzenia służb marketingowych /kryterium funkcjonalne, produktowe, geograficzne, wg grup nabywców/
    - wady i zalety różnych wariantów organizacji
     
    IV. Transakcje handlu zagranicznego
    1.  Formalno-prawne uwarunkowania prowadzenia wymiany międzynarodowej
    2.  Rodzaje transakcji
    - transakcje eksportowe i importowe
    - transakcje wyodrębnione ze względu na przedmiot obrotu
    3.  Transakcje zawierane na rynkach instytucjonalnie zorganizowanych: giełdy, aukcje, przetargi, targi
    4.  Nietypowe transakcje w obrocie z zagranicą
    - transakcje barterowe i kompensacyjne
    - transakcje wiązane
    - obrót uszlachetniający
    - samospłata /buy-back/
    - obrót licencyjny i franchising
    - inne transakcje
    5.  Cykl transakcyjny i realizacja poszczególnych jego faz
    - przygotowanie transakcji
    - zawarcie transakcji
    - realizacja
    - kontrola transakcji
    6.  Analiza klauzul kontraktowych
    - klauzule zasadnicze
    - klauzule uzupełniające
    - specyficzne klauzule kontraktowe w obrocie dobrami przemysłowymi
    7.  Dokumenty w handlu zagranicznym
    - dokumenty podstawowe /faktura handlowa
    - dokumenty przewozowe, dokumenty ubezpieczeniowe/
    - dokumenty pomocnicze
    8. Zwyczaje i uzanse handlowe
    - Incoterms
    - inne zwyczaje i uzanse
     
    V. Rozliczenia międzynarodowe
    1. Bezpośrednie rozliczenia między kupującymi i sprzedającymi
    - barter
    - regulowanie należności i zobowiązań w transakcjach uwarunkowanych
    - zapłata w pieniądzu gotówkowym
    2.  Sposoby rozliczeń
    - rozliczenia za pośrednictwem banków
    - rozliczenia dewizowe
    - rozliczenia clearingowe
    3. Sposoby zapłat w rozliczeniach pośrednich
    - nieuwarunkowane – weksel, czek, polecenie zapłaty
    - uwarunkowane – inkaso dokumentowe i akredytywa dokumentowa
    4. Rola kredytu w rozliczeniach międzynarodowych
    - technika kredytowania
    - koszty kredytów zagranicznych
    5. Ryzyko związane z rozliczeniami międzynarodowymi
    - rodzaje ryzyka
    - metody zabezpieczania się przed ryzykiem
    - gwarancje bankowe
     
    VI. Finanse przedsiębiorstw uczestniczących w obrotach zagranicznych
    1. Pojęcie i organizacja finansów przedsiębiorstwa
    2.  Przychody i koszty przedsiębiorstwa
    3.  Efektywność finansowa przedsiębiorstwa
    4.  Zasilanie finansowe przedsiębiorstwa
    5.  Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie
     
    VII. Finansowanie handlu zagranicznego
    1.  Istota i pojęcie finansowania handlu zagranicznego
    2. Pojęcie i rodzaje kredytów eksportowych
    - kredyt kupiecki
    - refinansowanie eksporterów przez banki komercyjne, specjalne instytucje finansowe, konsorcja, bank centralny, kredyty banków i specjalnych instytucji finansowych przyznawane importerom, “wiązane” kredyty państwowe
    3. Specjalne systemy finansowania i ubezpieczania kredytów eksportowych
    4. Finansowanie handlu zagranicznego w Polsce
    - rola banków w finansowaniu handlu zagranicznego
    - KUKE S.A. jako element systemu ubezpieczania kredytów eksportowych w Polsce
     
    VIII. Ubezpieczenia w obrotach zagranicznych
    1.  Ryzyko w obrotach zagranicznych
    - pojęcie ryzyka
    - metody eliminacji albo ograniczania ryzyka
    2.  Ubezpieczenie a reasekuracja
    3.  Podstawy prawne i organizacja rynku ubezpieczeniowego związanego z handlem zagranicznym
    4.  Rodzaje ubezpieczeń w handlu międzynarodowym
    5.  Ubezpieczenie kredytu w transakcjach handlu zagranicznego
    IX. Handel elektroniczny w biznesie międzynarodowym
    1.  Internet jako globalne narzędzie komunikowania
    - istota Internetu jako medium interaktywnego
    - korzyści i zagrożenia związane ze stosowaniem Internetu
    2.  Narzędzia Internetu stosowane przez przedsiębiorstwa
    - e-mail
    - witryny WWW
    - WAP
    3.  Istota handlu  elektronicznego B2B i B2C
    - podmioty działające na rynku handlu elektronicznego
    - handel między przedsiębiorstwami
    - detaliczny handel elektroniczny /detaliści "czystej gry” i detaliści "wielokanałowi”/
    4. Wirtualne rynki
    - giełdy towarowe  i ich charakterystyka
    - platformy handlu elektronicznego
    5. Podpis elektroniczny
     
    X. Logistyka i transport  w handlu zagranicznym
    1.  Logistyka jako instrument strategii przedsiębiorstwa
    - koncepcja łańcucha dostaw jako podstawa logistyki
    - funkcje logistyki
    - logistyka a strategia przedsiębiorstwa
    - koszty logistyczne
    2.  Logistyka globalna a międzynarodowe łańcuchy dostaw
    3.  Rynek międzynarodowych usług logistycznych
    - podmioty działające na międzynarodowym rynku usług logistycznych
    - zasady funkcjonowania rynku
    4.  Logistyka w sferze zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji
    5.  Tendencje w zarządzaniu logistycznym
    - charakterystyka zarządzania logistycznego
    - logistyka a nowoczesne koncepcje zarządzania /Just-in-Time, Lean Management, Total Quality Management, Time Based Management, Reengineering/
    6.  Transport w systemach logistycznych
     
    XI. Negocjacje w biznesie międzynarodowym
    1.  Proces negocjacji i jego fazy
    - przygotowanie negocjacji
    - realizacja
    - podsumowanie negocjacji
    2. Techniki negocjacji i umiejętność ich doboru w różnych sytuacjach
    - podejście psychologiczne a podejście psychocybernetyczne do osoby negocjatora
    - techniki skutecznych negocjacji
    - negocjowanie klauzul kontraktowych
    3.  Komunikowanie werbalne i niewerbalne
    4.  Etykieta w biznesie
    - szacunek dla osoby negocjatora
    - zasady organizacji spotkania negocjacyjnego
    5.  Zasady negocjacji z partnerami z różnych kręgów kulturowych
    - wpływ stylu zarządzania na styl negocjacji
    - kulturowe uwarunkowania procesu negocjacji i sposoby reagowania na nie
    6. Charakterystyka najczęstszych błędów negocjacyjnych
     
    XII. Zajęcia praktyczne specjalizacyjne
    1. Opracowywanie projektów z wybranych zagadnień z zakresu handlu zagranicznego

    XIII. Budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa w oparciu o fundusze unijne
    1. Fundusze i programy unijne; instytucje zaangażowane we wdrażanie programów
    2. Zarządzanie projektami współfinansowanymi ze środków UE
    3. Zamówienia publiczne przy realizacji projektów współfinansowanych ze UE


Inne informacje związane z handel międzynarodowy

Używamy ciasteczek własnych oraz ciasteczek stron trzecich w celu doskonalenia naszych usług.
Kontynuując przeglądanie strony, automatycznie wyrażasz zgodę na wykorzystanie ciasteczek.
Zobacz więcej  |