Budowanie kontaktu z pacjentem
Dobry kontakt z pacjentem jest warunkiem efektywnej pracy lekarza, a tym samym „zdrowienia” pacjenta. Z jednej strony pozwala lekarzowi lepiej zrozumieć pacjenta, poznać jego potrzeby i problemy, z drugiej postawić odpowiednią diagnozę, zmotywować go do współpracy, wybrać odpowiednią metodę leczenia. Pacjenci, którzy mają w swym doświadczeniu kontakt z lekarzem budującym dobry kontakt, są jego stałymi klientami, najlepszymi adwokatami i polecają jego usługi wszystkim znajomym. Nawet, gdy lekarz zmienia miejsce pracy – oni (jeśli to oczywiście jest możliwe) nadal pozostają jego pacjentami.
Prezentowane szkolenie uczy budowania dobrego kontaktu z pacjentem – od momentu jego wejścia do gabinetu, poprzez poznawanie jego potrzeb, diagnozowanie problemu, radzenie sobie z wątpliwościami, obawami, zastrzeżeniami.
Podczas szkolenia zostaną poruszone następujące kwestie:
-
Nawiązywanie kontaktu (pierwsze wrażenie, powitanie, dostrajanie się)
-
Budowanie zaufania (znaczenie komunikatów niewerbalnych i werbalnych)
-
Umiejętność rozpoznawania potrzeb i problemów (zadawanie pytań, tzw. „trudne” pytania, parafrazowanie wypowiedzi, odzwierciedlanie, podsumowywanie)
-
Przedstawianie diagnozy (co, jak, kiedy, komu i dlaczego)
-
Radzenie sobie z wątpliwościami, zastrzeżeniami, obawami (m.in. pokonywanie barier komunikacyjnych)
-
Dbanie o „intymność” w sytuacji badania czy rozmowy z pacjentem