Studia I Stopnia-Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna

Bezpośredni kontakt z przedstawicielem Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

Aby się skontaktować, należy najpierw zaakceptować Politykę prywatności

Szczegóły Studia I Stopnia-Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna - W ciągu tygodnia - Warszawa - Mazowieckie

  • Tutuł uzyskany
    Licencjat
  • Szczegółowe informacje
    Studia I Stopnia
    Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna


    Nowoczesny model kształcenia dziennikarzy musi rozwijać wiedzę i umiejętności, dzięki którym będą oni dobrze służyli demokratycznym, kulturalnym i społecznym potrzebom różnych grup odbiorców. Aby temu sprostać, dziennikarz-profesjonalista musi rozumieć działanie nowoczesnych mediów, posiadać podstawowe umiejętności warsztatowe oraz dobrze orientować się w otaczającej rzeczywistości. Program kształcenia dziennikarzy w SWPS obejmuje wszystkie te składniki.

    Umiejętności warsztatowe studenci zdobywają od pierwszego do ostatniego roku studiów na zajęciach praktycznych, które obejmują zbieranie i redagowanie informacji prasowych, przygotowywanie wiadomości radiowych oraz newsów i relacji telewizyjnych.
    Uzupełnieniem tych zajęć są warsztaty językowe, nauka retoryki, trening wystąpień publicznych oraz wprowadzenia do bardziej złożonych form medialnych (publicystyka, krytyka, wywiad, itp.). Szansę na pierwsze samodzielne realizacje dziennikarskie dają praktyki redakcyjne.
    Studenci dziennikarstwa i komunikacji społecznej w SWPS mogą także uczęszczać na zajęcia kursowe prowadzone na innych kierunkach humanistycznych i społecznych (kulturoznawstwie, socjologii, politologii, stosunkach międzynarodowych, filozofii, psychologii społecznej). Oznacza to, że mogą dostosować profil nauczania stosownie do własnych planów i zamierzeń zawodowych, uczą się także dokonywania samodzielnych wyborów, nabywają dobrej orientacji w otaczającej rzeczywistości.

    Atuty kierunku:

    * kadra naukowa - m.in. prof. Jerzy Bralczyk, prof. Wiesław Godzic, prof. Maciej Mrozowski
    * możliwość poszerzania swoich zainteresowań o zajęcia z zakresu kulturoznawstwa, socjologii, politologii, stosunków międzynarodowych, filozofii czy psychologii społecznej bez potrzeby studiowania drugiego kierunku
    * indywidualizacja profilu nauczania stosownie do własnych planów i zamierzeń zawodowych
    * program dziennikarstwa w SWPS został opracowany z uwzględnieniem perspektywy kulturoznawczej
    * nacisk na wykształcenie praktycznych umiejętności dziennikarskich

    Perspektywy zawodowe

    Media potrzebują dziennikarzy samodzielnych, łączących wiedzę z wrażliwością i wyobraźnią, specjalistów od przekazywania informacji, ale także od tłumaczenia zjawisk związanych np. z kulturą, polityką, gospodarką. Wszechstronnie wykształceni dziennikarze-absolwenci SWPS są bardzo dobrze przygotowani do takiego rodzaju pracy. Mogą podjąć pracę w mediach różnego typu - prasie, radiu, telewizji, agencjach prasowych, domach mediowych, agencjach reklamowych i PR; sprawdzają się na stanowiskach rzeczników prasowych - ponieważ znają media i wiedzą jak się z nimi komunikować.

    Jakich dziennikarzy potrzebuje rynek?
    Media przenikają do najgłębszych zakamarków naszego życia. Coraz bardziej się do nich uzależniamy. Od ciągłego dopływu informacji, od analiz i opinii z różnych punktów widzenia, od porad dotyczących codziennych problemów i kłopotów.

    Dzięki temu media są czymś więcej, niż tylko bałamutną rozrywką odrywającą nas od rzeczywistości. Dostarczają użytecznej wiedzy o tej rzeczywistości. Nie dzieje się to jednak samoistnie - ktoś musi to robić. Najczęściej tym kimś są dziennikarze.

    Dziennikarze zawsze byli najważniejszą grupą pracowników w mediach. I tak będzie nadal. Będzie się też nasilała rywalizacja mediów o uwagę i zaufanie odbiorców. Na krótką metę w tej rywalizacji przewagę mogą zyskiwać dziennikarze nastawieni na efekciarstwo i atrakcyjność, ale na dłuższą metę liczyć się będą działania oparte na rzetelności, uczciwości i społecznej odpowiedzialności. A te mogą realizować tylko dziennikarze o wysokich kwalifikacjach zawodowych, rozległej wiedzy i dużej wrażliwości moralnej.

    Oni zawsze znajdą pracę w mediach, oni też mogą liczyć na zaufanie odbiorców i szacunek swojego środowiska.

    Krótko mówiąc: żaden inny sektor rynku pracy nie rozwija się tak dynamicznie, jak dziennikarstwo, żaden nie oferuje tak różnorakich form zatrudnienia i nie daje tylu możliwości samorealizacji, żaden też nie dostarcza tak wielkiej satysfakcji z dobrze wykonanej pracy.

    Być dziennikarzem … i kim jeszcze?
    Warto pamiętać, że dziennikarstwo otwiera możliwości pracy i kariery także poza mediami. Wszak komunikacja społeczna to nie tylko media i pokoje redakcyjne, to także inne instytucje zajmujące się gromadzeniem, przetwarzaniem i upowszechnianiem informacji – PR, służby prasowe instytucji, reklama. Ciągle ich przybywa.

    Dziennikarstwo jest zawodem otwartym i każdy może próbować w nim swoich sił. Jednak na rzeczywisty sukces zawodowy liczyć mogą tylko ci, którzy mają gruntowne i wszechstronne wykształcenie. Z takim stanowiskiem jałowy spór toczą niekiedy zwolennicy wyławiania talentów i przyuczania ich do zawodu.

    Jednak praktyka nie pozostawia cienia wątpliwości – zdolności i predyspozycje są ważne i pożądane,ale w codziennej pracy redakcyjnej bardziej liczą się wiedza i umiejętności. Taki wniosek płynie z wieloletniej obserwacji środowiska dziennikarskiego oraz śledzenia drogi zawodowej elity tego środowiska. Na tej obserwacji opiera się też model kształcenia dziennikarzy przyjęty w SWPS.

Inne informacje związane z dziennikarstwo - ogólne

Używamy ciasteczek własnych oraz ciasteczek stron trzecich w celu doskonalenia naszych usług.
Kontynuując przeglądanie strony, automatycznie wyrażasz zgodę na wykorzystanie ciasteczek.
Zobacz więcej  |