Podyplomowe Studium Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej - Zaoczne

Bezpośredni kontakt z przedstawicielem Wyższa Szkoła Menedżerska w Legnicy

Aby się skontaktować, należy najpierw zaakceptować Politykę prywatności

Szczegóły Podyplomowe Studium Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej - Zaoczne - Legnica - Dolnośląskie

  • Cele
    Cele Studium: 1. zapoznanie uczestników z zasadami, celami oraz narzędziami polityki strukturalnej UE oraz konstrukcją procesu jej wdrażania w Polsce w nowy okresie programowania, 2. uzyskanie wiedzy na temat źródeł finansowania przedsięwzięć projektowych ze szczególnym uwzględnieniem celów, priorytetów i mechanizmu działania programów operacyjnych, 3. zapoznanie uczestników z pojęciami, zasadami i narzędziami zarządzania projektami według standardów Unii Europejskiej, 4. budowanie umiejętności uczestników w zakresie stosowania wybranych metod i narzędzi wspomagających zarządzanie projektami, 5. kształtowanie wiedzy i kompetencji w zakresie stosowania podstawowych elementach budżetowania i analizy finansowej projektu, 6. opracowanie przez uczestników wniosków aplikacyjnych wybranych projektów w standardach określonych przez wymagania programów, 7. rozwijanie umiejętności tworzenie i efektywnego zarządzania zespołem projektowym.
  • Szczegółowe informacje
    Podyplomowe Studium Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej

    Idea programu


    Ideą programu Studium jest praktyczne przygotowanie osób odpowiedzialnych za projekty, na które uda się  pozyskać środki finansowe.
    Zadaniem uczestników będzie opracowanie projektów zgodnie z funkcjonującymi wymogami, które docelowo zostaną złożone w procedurach konkursowych.
    Dzięki zaplanowanym w programie konsultacjom możliwe będzie udzielanie doradztwa, co powinno pozwolić na zwiększenie poprawności przygotowania projektów.


    Analiza potrzeb szkoleniowych:


    W rozpoznaniu i analizie potrzeb szkoleniowych przeprowadzonej dla potrzeb projektu wykorzystano informacje pochodzące z następujących źródeł:
    1. Raport "Ocena potrzeb szkoleniowych. P AOW komponent B3 Programy szkoleniowe" Raport generalny z badania jakościowego, FRDL, Warszawa, grudzień 2001.

    2. Doświadczenia twórców projektu wynikające z pracy z liderami środowisk lokalnych w ramach programu P AOW i programu pilotażowego Leader+ w latach 2002-2007 / przedstawiciele samorządów, organizacji społecznych, biznesu i partnerstw lokalnych ze szczególnym uwzględnieniem regionu Polski płd. zachodniej/.

    3. Wywiady wśród pracowników wybranych jednostek administracji samorządowej /stopnia gminnego i powiatowego/, odpowiedzialnych za sprawy rozwoju lokalnego i pozyskiwania funduszy pozabudżetowych z terenu Dolnego Śląska 11 O wywiadów swobodnych przeprowadzonych w dniach 2-5.04.2007 r./.
    4. Doświadczenia związane kierowaniem oraz  prowadzeniem zajęć  w ramach kolejnych edycji PSFSUE w latach 2002-2008.

    Zgromadzony w oparciu o powyższe źródła materiał pozwala na jednoznaczne sformułowanie, iż poważnym problemem z jakim borykają się samorządy i organizacje pozarządowe działające na poziomie lokalnym jest w dalszym ciągu deficyt wiedzy i umiejętności w zakresie opracowywania i zarządzania projektami. Mimo uczestnictwa w różnego rodzaju konferencjach i szkoleniach nie udaje się od wielu lat tych zaległości usunąć. Jednocześnie jest to traktowane jako niezbędny warunek poprawy jakości pracy administracji samorządowej i organizacji społecznych. Wykorzystany materiał upoważnia do sformułowanie tezy o tym iż rozpoznaną, istotną potrzebą szkoleniową i rozwojową wśród pracowników administracji samorządowej i działaczy organizacji jest rozwijanie różnorodnych kompetencji społecznych i profesjonalnych w zakresie szeroko rozumianego zarządzania zasobami niezbędnymi do efektywnego realizowania projektów (zarówno ich przygotowywania jak i realizacji). Zarządzanie projektami jest stosunkowo wysoko lokowane /druga pozycja! w hierarchii potrzeb chociaż nie towarzyszy temu jednoznaczne rozumienie oczekiwań odnoszących się do zawartości programu szkoleniowego. Jednocześnie warto zwrócić uwagę, iż w przypadku pracowników samorządu charakterystyczna jest dla nich postawa orientacji na krótkoterminowe korzyści, kojarząc sukces edukacji z uzyskaniem pomocy w "poprawnym przygotowaniu aplikacji do określonego funduszu strukturalnego UE". Można i należy zatem interpretować tę sytuację jako nastawienie na uzyskanie w trakcie studiów wiedzy, konkretnej popartej rozwijaniem umiejętności praktycznych dających się wykorzystać w trakcie procedur zarządczych. Ważną barierą w uczestnictwie w programach edukacyjnych są ich wysokie koszty. Należy w związku z tym zadbać w dalszej fazie prowadzenia studium na wykorzystanie możliwości ich dofinansowania z dostępnych źródeł. Jest to ważne, w kontekście możliwości ogłoszenia w najbliższym czasie konkursów w ramach programu operacyjnego kapitał ludzki.
    Analiza potrzeb szkoleniowych wskazuję, iż drugą co do ważności, oprócz krótkich form szkoleniowych, najbardziej efektywną formą zaspokojenia tych potrzeb byłyby odpowiednio profilowane studia podyplomowe, praktycznie kształcące w zakresie zarządzania projektami rozumianej także jako istotny warunek wyzwalania oddolnej inicjatywy społeczności lokalnych do podejmowania i rozwiązywania ich ważnych  problemów. Najbardziej akceptowana formuła studiów powinna polegać na maksymalnie 2-3 dniowych sesjach zajęciach realizowanych w dłuższych cyklach edukacyjnych, wsparta praktycznymi zadaniami do realizacji, połączona z mentoringiem, coachingiem lub pracą w formie distance leaming lub e-leamingu.


    Profil uczestników:

    Fundusze strukturalne będące w dyspozycji Polski umożliwiają realizację bardzo szerokiego wachlarza działań przez całe spectrum aktorów: firmy prywatne, organizacje pozarządowe, uczelnie, szeroko pojęta administracja publiczna.
    Przygotowana oferta zakłada profilowanie programu Studium, dzięki czemu staje się on w wybranym obszarze pełniejszy i bardziej kompleksowy.
    W związku z profilowaniem programu do głównych grup docelowych zaliczyć należy:
    1. osoby zatrudnione w administracji publicznej, które:
    . zajmują się pozyskiwaniem środków pomocowych.
    . zajmują się wdrażaniem projektów, na które udało się zdobyć środki.
    2. absolwenci uczelni wyższych, którzy chcieliby zdobyć wiedzę oraz umiejętności z zakresu
    pozyskiwania środków pomocowych oraz zarządzania projektami.
    3. pracownicy organizacji pozarządowych, którzy chcieliby uzupełnić swoją wiedzę.
    4. pracownicy firm doradczych.


    Ramowy Program Studium:

    Program Studium składa się  z 18 specjalistycznych przedmiotów obejmujących zagadnienia wprowadzające do polityki regionalnej i strukturalnej UE ,  zasady i tryb  aplikowania o środki finansowe UE , EOG , EBOR  .  Podstawowym przedmiotem jest „ Zarządzanie projektami w standardach UE” .  Program nauczania przewidziany jest na min.224 godziny lekcyjne / w tym ponad 120 godzin ćwiczeń i warsztatów /.  



    Forma zaliczenia

    . Przygotowany program nauczania ma na celu praktyczne przygotowanie uczestników do przygotowywania projektów oraz pozyskiwania środków pomocowych. Dlatego też kluczowym elementem procedury ewaluacyjnej powinien stać się efekt końcowy zajęć - przygotowany projekt.
    Ostateczna forma zaliczenia polegać będzie na dwuczęściowym egzaminie: prezentacja i obrona przygotowanych projektów oraz odpowiedź na pytania z całego zakresu prezentowanego podczas Studium.
    Przewidywane są również oceny za poszczególne przedmioty.



    Kadra nauczająca

    Osoby prowadzące zajęcia cechują się doświadczeniem zawodowym w pozyskiwaniu i wdrażaniu projektów finansowanych ze środków pomocowych. Wybrane zajęcia prowadzone będą przez osoby odpowiadające za politykę i wdrażanie funduszy strukturalnych (np. pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy)  oraz wybitnych ekspertów działających w sferze otoczenia procedur zarządzania projektami).  W procesie nauczania  będą również uczestniczyć  pracownicy naukowi Uniwersytetu Wrocławskiego i innych uczelni wrocławskich zajmujący się problematyką  polityki rozwojowej.







Inne informacje związane z kierowanie projektami

Używamy ciasteczek własnych oraz ciasteczek stron trzecich w celu doskonalenia naszych usług.
Kontynuując przeglądanie strony, automatycznie wyrażasz zgodę na wykorzystanie ciasteczek.
Zobacz więcej  |