Podyplomowe Studia Kwalifikacyjne w zakresie Integracji Edukacyjnej Dzieci Niepełnosprawnych

Więcej informacji

Podyplomowe Studia Kwalifikacyjne w zakresie Integracji Edukacyjnej Dzieci Niepełnosprawnych

  • Cele Celem kształcenia jest przygotowanie specjalistów zajmujących się edukacją dzieci niepełnosprawnych intelektualnie i przewlekle chorych we wszystkich typach placówek oświatowych (szkoły specjalne, integracyjne, masowe wszystkich szczebli: podstawowe, gimnazjalne, zawodowe) - i opiekuńczych (przedszkola, internaty, Domy Dziecka).
  • Profil słuchacza / wymogi Na studia przyjmowani są wszyscy absolwenci szkół wyższych posiadający dyplomy ukończenia studiów I stopnia (licencjat) lub studiów II stopnia (magisterium).
  • Szczegółowe informacje Kształcimy specjalistów w zakresie:
    - oligofrenopedagogiki
    - pedagogiki leczniczej.

    Studia przygotowują do pracy pedagogicznej z osobami przewlekle chorymi w różnorodnych placówkach leczniczych i leczniczo-opiekuńczych.

    Program:

     - Teoria pracy pedagogicznej w placówce leczniczej.
     - Psycho-społeczne problemy człowieka przewlekle chorego.
     - Diagnoza w pracy pedagogicznej w placówce leczniczej i opiekuńczej.
     - Organizacja pracy pedagogicznej w placówce leczniczej.
     - Elementy psychoterapii w pracy z przewlekle chorym.
     - Metodyka poradnictwa psychopedagogicznego dla osób przewlekle chorych.
     - Potrzeby zdrowotne człowieka przewlekle chorego w zależności od rodzaju i stopnia schorzenia.
     - Metodyka terapii zajęciowej.
     - Etyka w pracy z przewlekle chorym i jego rodziną.

    Zajęcia uwzględniają także takie zagadnienia jak:

       1. Problematyka wsparcia wobec cierpienia i istotnych wymiarów człowieczeństwa
       2. Specyfika cierpienia w cyklu życia. Kryzysy normatywne i sytuacyjne
       3. Paradygmaty rehabilitacji.
       4. Opieka nad osobami przewlekle chorymi i niepełnosprawnymi w warunkach domowych. Wskazówki, porady, zalecenia. Organizacja domowej opieki nad chorymi. Wyposażenie mieszkania. Korzystanie z pomocy instytucji. Higiena psychiczna opiekuna.
       5. Problemy funkcjonowania instytucji na rzecz osób niepełnosprawnych chorych i osób wieku podeszłym /organizacje społeczne-pozarządowe, struktury państwowe, domy opieki i placówki paliatywne, ośrodki szkolno-wychowawcze, poradnie itd./.
       6. Zadania i modele działania wybranych placówek domów opieki i placówek paliatywnych. Warsztat pracy pracownika pierwszego kontaktu.

    Program studiów obejmuje wiedzę z zakresu:

     - diagnostyki psychopedagogicznej dziecka niepełnosprawnego i jego środowiska życia,
     - metodyk nauczania osób z lżejszymi postaciami niepełnosprawności intelektualnej (matematyka, język polski, środowisko, wychowanie fizyczne, muzyka, plastyka, religia),
     - metod rewalidacji indywidualnej,
     - metod terapii pedagogicznej,
     - metod usprawniania osób z głębszymi postaciami niepełnosprawności intelektualnej (metody nauczania oraz metody Weroniki Sherborne, metoda Knillów, metoda Domana metody komunikacji alternatywnej i inne),
     - metod terapii zajęciowej,
     - metod pracy z rodziną dziecka niepełnosprawnego,
     - teorii rehabilitacji społecznej i zawodowej,
     - organizacji procesu integracji edukacyjnej uczniów niepełnosprawnych,
     - indywidualizacji w kształceniu osób niepełnosprawnych,
     - podstaw prawnych edukacji, poradnictwa, orzecznictwa rentowego i opieki,
     - podstaw psychopatologii i psychiatrii (problemy niepełnosprawności intelektualnej, a także autyzmu, nadbobudliwości psychoruchowej ADHD).


    Studia obejmują :

    - wykłady i ćwiczenia z multimedialnymi zajęciami warsztatowymi realizowanymi na terenie Wydziału Pedagogicznego UW - łącznie 350 godzin w trzech semestrach;
    - praktyki - 150 godzin. Słuchacz może uzyskać zaliczenie praktyk, o ile jest zatrudniony na stanowisku zgodnym z profilem studiów - w placówkach edukacyjnych, opiekuńczych, poradniczych, w stowarzyszeniach i organizacjach społecznych. Podstawą zaliczenia jest zaświadczenie o zatrudnieniu wydawane przez Dział Kadr instytucji zatrudniającej. Jeżeli słuchacz nie pracuje w instytucji związanej z profilem, studiów Kierownik studiów wskazuje miejsce odbywania praktyk (w modelowych, najlepszych instytucjach zajmujących się edukacją i opieką świadczoną osobom niepełnosprawnym).


    Zaliczenie studiów

    Słuchacze są zobowiązani do uzyskania zaliczeń ze wszystkich przedmiotów i przedłożenia pracy pisemnej, której temat określa prowadzący zajęcia seminaryjne.
Więcej informacji

Inne informacje związane z szkolnictwo specjalne