Studia Podyplomowe- Prawo Pracy i Ubezpieczeń Społecznych - Zaoczne

Bezpośredni kontakt z przedstawicielem Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu

Aby się skontaktować, należy najpierw zaakceptować Politykę prywatności

Szczegóły Studia Podyplomowe- Prawo Pracy i Ubezpieczeń Społecznych - Zaoczne - Radom - Mazowieckie

  • Cele
    Studia przekazują najnowszą wiedzę dotyczącą prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Kształtują umiejętności rozwiązywania problemów organizacyjnych i prawnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowych: nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, wchodzenia w spory przed sądem pracy, rozliczania pracowników, diagnozowania i rozwiązywania konfliktów pracowniczych, rozwiązywania problemów powstających na styku pracownik − pracodawca oraz problemów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy.
  • Profil słuchacza / wymogi
    Studia skierowane są do osób odpowiedzialnych za politykę kadrową, działaczy związków zawodowych, pracowników działów księgowości i BHP, kadry kierowniczej każdego szczebla, osób pracujących w agencjach doradztwa HR, a także do osób chcących uzyskać przygotowanie do wykonywania zawodu specjalisty/menedżera do spraw zarządzania kadrami. Jest to także oferta dla firm, urzędów administracji państwowej i samorządowej, zakładów budżetowych i instytucji, które chcą podnieść kwalifikacje swoich pracowników oraz pogłębić i zaktualizować ich wiedzę w zakresie stosowania prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.
  • Szczegółowe informacje
    Prawo Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

    Studia trwają 2 semestry, 200 godzin zajęć dydaktycznych. Zajęcia odbywają się co 2 tygodnie w zjazdach sobotnio-niedzielnych i prowadzone są metodami w formie: wykładów specjalistycznych, ćwiczeń, projektów, konwersatoriów oraz warsztatów.
    Kadrę wykładowców i trenerów stanowią pracownicy naukowo−dydaktyczni uczelni oraz specjaliści−praktycy: sędziowie, inspektorzy pracy, specjaliści HR, Powiatowego Urzędu Pracy i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    RAMOWY PROGRAM STUDIÓW:

    1. Źródła i zasady prawa pracy – 5h


    •    źródła prawa pracy w postaci Kodeksu pracy, aktywów wykonawczych i dyrektyw UE
    •    wewnętrzne źródła prawa pracy w postaci układów zbiorowych pracy, regulaminów pracy       i wynagrodzeń
    •    zasady prawa pracy
    •    ochrona informacji niejawnych i danych osobowych tendencje rozwojowe prawa pracy

    2. Prawo pracy w Unii Europejskiej – 20h

    •    swoboda przepływu pracowników oraz objęcie ubezpieczeniami społecznymi pracowników migrujących i ich rodzin,
    •    równe traktowanie pracowników, równouprawnienie kobiet i mężczyzn, równe traktowanie bez względu na pochodzenie rasowe lub etniczne, religię lub wyznanie, niepełnosprawność, wiek albo orientację seksualną,
    •    obowiązek informowania pracowników przez pracodawców o warunkach umowy lub stosunku pracy,
    •    zasady świadczenia pracy na czas określony,
    •    ochrona praw pracowników przy przejęciu przedsiębiorstwa, zakładu pracy lub jego części,
    •    odszkodowania i osłony przy zwolnieniach grupowych,
    •    ochrona pracowników w przypadku niewypłacalności pracodawcy,
    •    wyznaczenie maksymalnego czasu pracy,
    •    urlopy wypoczynkowe,
    •    ochrona macierzyńska,
    •    urlopy rodzicielskie,
    •    ochrona bezpieczeństwa i zdrowia pracowników,
    •    stworzenie zasad delegowania pracowników do pracy w innym państwie członkowskim w ramach świadczenia usług.

    3. Instytucja prawa cywilnego w prawie pracy – 15h
    •    Część ogólna prawa cywilnego
                 (Charakterystyka i miejsce prawa cywilnego w systemie prawa, Systematyka i źródła prawa
                 cywilnego, kierunki zmian i zasady prawa cywilnego, zasady współżycia społecznego i
                 klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny, osoby fizyczne, osoby prawne, skarb Państwa
                 jako osoba prawna, przedsiębiorcy i ich oznaczenia, przedsiębiorstwa państwowe,
                 spółdzielnia, przedmioty stosunków cywilnoprawnych, czynności prawne, forma i treść
                 czynności prawnych, przesłanki ważności prawnej, przedstawicielstwo i pełnomocnictwo,
                 prokura, przedawnienie)
    •    Prawo rzeczowe
    (Pojęcie prawa rzeczowego, własność, nabycie i utrata własności, współwłasność, posiadanie i dzierżenie, ochrona własności, posiadania i dzierżenia, użytkowanie wieczyste, ograniczone prawo rzeczowe)
    •    Zobowiązania – część ogólna
    (Przedmiot i zakres części ogólnej, istota zobowiązania, odszkodowanie, odpowiedzialność cywilna i jej rodzaje, wielość dłużników albo wierzycieli, zobowiązania solidarne, powstanie zobowiązań, czyny niedozwolone, inne przyczyny powstania zobowiązań, wykonanie zobowiązań umownych, skutki niewykonania zobowiązań umownych i sposoby zabezpieczenia ich wykonania, zmiana wierzyciela lub dłużnika, przelew wierzytelności, przejęcie długu)
    •    Zobowiązania – część szczegółowa
                 (Umowa sprzedaży, rękojmia za wady fizyczne i prawne według kodeksu cywilnego,
                 gwarancja według kodeksu cywilnego, sprzedaż na raty, sprzedaż akwizycyjna, sprzedaż w
                 handlu międzynarodowym, umowa dostawy według kodeksu cywilnego, umowa kontraktacji,   
                 umowa o dzieło, umowa o roboty budowlane, umowa najmu, umowa dzierżawy, umowa
                 leasingu, umowa użyczenia, umowa zlecenie, umowa agencyjna, umowa komisu, umowa
                 przewozu, umowa spedycji, umowa ubezpieczenia, umowa przechowania, depozyt
                 nieprawidłowy,  odpowiedzialność osób utrzymujących hotele i podobne zakłady, umowa
                 składu, umowa pożyczki, umowa rachunku bankowego)
     
    4. Dochodzenie roszczeń; pracodawca i pracownik przed sądem pracy – 20h
    •    Strony sporu
    •    Pełnomocnicy stron
    •    Sprawy rozpatrywane przez sądy pracy
    •    Właściwość sądu
    •    Ograniczenia czasowe
    •    Przedawnienia roszczenia
    •    Opłaty sądowe
    •    Zainicjowanie sprawy sądowej
    5. Stosunek pracy i dokumentacja kadrowa – 50h
    •    pojęcie i charakter prawny stosunku pracy
    •    strony stosunku pracy
    •    podstawowe prawa i obowiązki stron stosunku pracy
    •    sposoby nawiązywania stosunku pracy
    •    umowa przedwstępna
    •    umowa o pracę – charakter prawny, obligatoryjne i fakultatywne składniki umowy
    •    rodzaje umów o pracę
    •    administracyjno-prawne elementy w stosunku pracy powstającym na podstawie mianowania,
    •    szczególny tryb powoływania i odwoływania osób zatrudnionych na podstawie powołania,
    •    powiązanie stosunku pracy ze stosunkiem członkostwa w spółdzielczym stosunku pracy,
    •    stosunek pracy z wyboru,
    •    telepraca – zasady zatrudniania i obowiązki stron
    •    agencja pracy tymczasowej
    •    obowiązki stron związane z nawiązaniem stosunku pracy
    •    umowa zlecenie
    •    umowa o dzieło w tym o dzieło z prawami autorskimi
    •    umowa agencyjna
    •    kontrakt menadżerski
    •    zasady zatrudnienia pracownika młodocianego
    •    umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego
    •    dokształcanie
    •    prace lekkie
    •    szczególna ochrona pracowników młodocianych
    •    podstawowe obowiązki pracodawcy (przeciwdziałanie mobbingowi, informowanie, ułatwianie podnoszenia kwalifikacji zawodowych, nagrody i wyróżnienia, współpraca z organizacjami związkowymi)
    •    świadectwo pracy jako obowiązek pracodawcy (treść, sposób i tryb wydawania)
    •    podstawowe obowiązki pracownika
    •    zakaz konkurencji
    •    kompletowanie dokumentacji i danych osobowych niezbędnych do zawarcia umowy o prace
    •    podstawowa dokumentacja pracownicza – Teczka Akt Osobowych – elementy ją tworzące
    •    ochrona danych osobowych pracowników i zasady przechowywania i zabezpieczania danych
    •    porozumienie zmieniające
    •    wypowiedzenie warunków pracy i płacy
    •    czasowe powierzenie innej pracy uzasadnione potrzebami pracodawcy
    •    porozumienie stron w sprawie rozwiązania stosunku pracy
    •    rozwiązanie stosunku pracy na podstawie wypowiedzenia
    •    rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia
    •    rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn dotyczących pracodawcy
    •    wygaśnięcie stosunku pracy
    •    rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracownika
    •    zwolnienia grupowe (pojęcie, tryb konsultacji, porozumienie lub regulamin)
    •    zwolnienia indywidualne
    •    wyłączenie lub ograniczenie ochrony szczególnej
    •    odprawa

    6. Czas pracy i urlopy – 30h

    •    zasady rozliczania czasu pracy – praca i okresy odpoczynku
    •    systemy i rozkłady czasu pracy
    •    praca w godzinach nadliczbowych
    •    praca w porze nocnej
    •    praca w niedziele święta
    •    ewidencja czasu pracy
    •    sytuacja osób zarządzających w imieniu pracodawcy
    •    rodzaje urlopów
    •    zasady ustalania wymiaru urlopowego
    •    plany urlopów i zasady ewidencjonowania urlopów – karta urlopowa
    •    wynagrodzenie za urlop i ekwiwalent pieniężny
    •    zwolnienia od pracy – zasady udzielania
    •    sposoby usprawiedliwiania nieobecności w pracy
    •    mechanizmy szczególnej ochrony pracy kobiet, ochrona pracownicy w ciąży
    •    uprawnienia związane ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem
    •    urlop macierzyński
    •    urlop wychowawczy



    7. Wynagrodzenie za pracę i jego ochrona oraz inne świadczenia – 30h

    •    obowiązki pracodawcy związane z wypłatą wynagrodzenia
    •    systemy wynagradzania
    •    składniki wynagrodzenia
    •    dokumentacja wynagrodzeń (karty pracy, wynagrodzeń, przychodów pracownika, listy płac)
    •    zasady ustalania wynagrodzenia za przepracowaną część miesiąca
    •    wynagrodzenie za czas niewykonywania pracy (urlop, przestój, dyżur, choroba)
    •    wynagrodzenie za prace w porze nocnej
    •    wynagrodzenie za godziny nadliczbowe
    •    odszkodowania, odprawy i rekompensaty
    •    potrącenia z wynagrodzenia
    •    wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenie
    •    wynagrodzenie z tytułu umowy o dzieło
    •    wynagrodzenie z tytułu umowy agencyjnej
    •    wynagrodzenie z tytułu kontraktu menadżerskiego
    •    wynagrodzenie wypłacane osobom zasiadającym w organach stanowiących osób prawnych (zarząd, rada nadzorcza, umowa o zarządzanie)
    •    zasady rozliczania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne od umów cywilnoprawnych
    •    krajowe i zagraniczne podróże służbowe
    •    ryczałty i ekwiwalenty z tytułu używania prywatnego samochodu
    •    wypłaty z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych
    •    inne świadczenia pozapłacowe


    8. Ochrona informacji niejawnych i danych osobowych – 8h

    •    Informacja w działalności organizacji - firmy. Klasyfikacje, podziały.
    •    Podstawowe pojęcia dotyczące informacji - dane osobowe, informacje niejawne, tajemnica przedsiębiorstwa.
    •    Ochrona informacji w wybranych przepisach prawnych (ustawa Kodeks Karny, Ustawa o ochronie danych osobowych, ustawa o ochronie informacji niejawnych, ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, rozporządzenia dotyczące ww. przepisów)
    •    Wywiad gospodarczy - zapobieganie oraz ochrona informacji w organizacji.
    •    Procedury i dokumentacja związana z rejestracją zbioru danych osobowych.
    9. Związki zawodowe i układy zbiorowe pracy – 15h
    •    związki zawodowe i ich uprawnienia
    •    zakładowa organizacja związkowa
    •    samorząd pracowniczy – organy, kompetencje
    •    samorząd zawodowy
    •    konsultacja społeczna i obowiązek informowania
    •    spór zbiorowy i prawo do strajku
    •    europejska rada zakładowa

    10. Konflikty i ich rozwiązywanie – 10h
    •    Konflikt
          ( Natura, rozwój , dynamika konfliktów; Rodzaje konfliktów; Rozpoznawanie przyczyny
          konfliktów;  Konsekwencje konfliktów; Komunikowanie się w konflikcie – dynamika, metody
          doprowadzania do zmiany , zniekształcenia komunikacji, rozwiązywanie sporu; Rozróżnienie
          pomiędzy zachowaniem a wartościami stron)
    •    Metody zarządzania konfliktem
    (stymulowanie, ograniczenie, rozwiązywanie, negocjacje, mediacja)
    •    Zastosowanie Analizy Transakcyjnej dla radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi
    (sterowanie relacją poprzez tworzenie komunikatów typu dorosły – dorosły, budowanie komplementarnych relacji między stronami w konflikcie, rozpoznawanie i demaskowanie gier oraz manipulacji)
    •    Identyfikacja i przełamywanie barier w sprawnym komunikowaniu się
    (diagnoza impasów w pracy zespołu nastawionego na realizację zadania, strategie w pokonywaniu impasów i prowadzenia zespołu do celu, wykorzystanie pozytywnej siły konfliktów, bariery w komunikacji interpersonalnej (przekonania, nawyki, oczekiwania, dostosowanie do powszechnych norm), identyfikacja barier jako pierwszy krok na drodze ich pozytywnego wykorzystywania, formułowanie nowych strategii komunikowania się)
    •    Komunikacja asertywna  
    (prowadzenie rozmowy dyscyplinującej (zbieranie informacji, opiniowanie, poszukiwanie optymalnych rozwiązań, wyrażanie konstruktywnej krytyki, formułowanie rozwiązań na przyszłość), prowadzenie rozmowy motywującej (zbieranie informacji, kryteria formułowania ocen, wyrażanie konstruktywnych pochwał i krytyki, budowanie planów na przyszłość)
    •    Błędy w zarządzaniu konfliktem
    ( eskalacja zaangażowania, mityczność ograniczonego tortu, zakotwiczenie, przyjmowanie perspektywy, dostępność informacji, przekleństwo zwycięzcy, nadmierna pewność swego)
    •    Konflikty w organizacjach
    (Metody pogodzenia wielości interesów stron, Koordynacja negocjacji i ustalanie reguł decyzyjnych, Nadawanie struktury negocjacjom grupowym, Budowa koalicji negocjacyjnych)
    •    Radzenie sobie z konfliktem w organizacji z użyciem pośredników
    (Mediacje, Arbitraż, Agenci, Menadżerowie)
    •    Rozwiązywanie poprzez działanie czyli jak nie stać się niewolnikiem dylematów decyzyjnych
    11. Ochrona pracy. Państwowa Inspekcja Pracy – 5h
    •    PIP
    •    PIS
    •    kontrole w zakładzie pracy

    12. Zarządzanie bezpieczeństwem i higiena pracy – 5h
    •    prawa i obowiązki pracownika
    •    obowiązki pracodawcy w zakresie BHP
    •    szkolenia BHP
    •    profilaktyka zdrowotna
    •    wypadki przy pracy i choroby zawodowe
    •    służba bezpieczeństwa i higieny pracy

    13.System ubezpieczeń społecznych w świetle obecnej regulacji – 15h
    •    Charakter prawny stosunku ubezpieczenia społecznego
    •    Osoby objęte ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym
    •    Płatnik składek-charakterystyka
    •    Zgłoszenie i wyrejestrowanie z ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego
    •    Obowiązki z zakresie opłacania składek
    •    Dokumenty rozliczeniowe
    •    Obowiązki płatnika w zakresie świadczeń krótkoterminowych
    •    Odejście pracownika na świadczenie emerytalne lub rentowe
    •    Odpowiedzialność płatnika składek
    •    Kontrola nad realizacją zadań płatników składek

    14. Prawo ubezpieczeń społecznych w Unii Europejskiej – 12h
    •    Podmiotowy zakres europejskiego prawa ubezpieczeń społecznych
    •    Przedmiotowy zakres europejskiego prawa ubezpieczeń społecznych
    •    Zasady ogólne ustawodawstwa właściwego
    •    Zasady szczególne ustawodawstwa właściwego
    •    Oddelegowanie pracowników najemnych
    •    Przedłużenie okresu 12 miesięcy
    •    Zmiana pracodawcy
    •    Pracownik najemny prowadzący działalność
    •    Zasada podwójnego ubezpieczenia społecznego

Inne informacje związane z prawo pracy i ubezpieczeń społecznych

Używamy ciasteczek własnych oraz ciasteczek stron trzecich w celu doskonalenia naszych usług.
Kontynuując przeglądanie strony, automatycznie wyrażasz zgodę na wykorzystanie ciasteczek.
Zobacz więcej  |